Will it Blend?

Prowadzący: Igor Nowicki


Kategorie: fizyka informatyka

Wprowadzenie

Symulacje komputerowe odgrywają w fizyce niezwykle ważną rolę - próba analitycznego podejścia do problemów bardziej skomplikowanych niż układ dwóch ciał kończy się z reguły albo bardzo mocnymi przybliżeniami, albo katastrofą w obliczaniu zestawów równań nieliniowych. Z pomocą przychodzi stosunkowo młoda dyscyplina metod obliczeniowych i symulacji modeli. Dane jednak należy również zwizualizować - suche liczby niewiele mówią nawet samemu badaczowi. Odpowiedni interface pomiędzy zestawem liczb a obrazem układu jest równie ważny, co sama metoda obliczeń.

Na tych warsztatach chciałbym Was zapoznać z systemem do tworzenia animacji komputerowej Blender- jego dużą zaletą jest własny silnik fizyczny oraz API w postaci języka Python. Nie oszukujmy się, na zajęciach będziemy się raczej bawić niż tworzyć poważne symulacje fizyczne - ale za to jaka to będzie zabawa! Możliwości Blendera ogranicza jedynie sprzęt, co dzisiaj nie jest dużą przeszkodą - nawet przy dużych układach odczuwamy jedynie czas renderowania, nie utratę jakości końcowego filmu.

Zajęcia będą również polem do popisu dla początkujących reżyserów. Czy podczas oglądania filmów katastroficznych mieliście wrażenie, że lepiej pokierowalibyście kadrem podczas kręcenia? Ponieważ na zajęciach będziemy głównie stawiać i burzyć budynki, tutaj będzie dla Was pole do popisu! Najlepsze sceny wyemitujemy na spotkaniu wieczornym po zakończeniu warsztatów!1

 

Poniżej zamieszczam kilka przykładowych animacji zrobionych programem Blender:

1Rozdanie Oscarów nie jest wliczone w koszt obozu.

Wymagania

Nie chcę stawiać Wam zbyt wysokiej poprzeczki - nie oczekuję nawet posiadania sprawnego laptopa2. Myślę jednak, że w dobrym tonie byłoby przed przystąpieniem do warsztatów:

1. Zainstalować program Blender (dostępny na platformy Windows, Linux i Mac OS) i przynajmniej pobieżnie przyjrzeć się jednemu z dostępnych w sieci tutorialom (np tutaj). Jednocześnie sprawdzisz w ten sposób, czy Twój komputer osobisty w ogóle udźwignie program.

2. Ściągnąć i zainstalować Pythona - niestety będziemy zmuszeni używać wersji 3.4.

3. Nauczyć się pobieżnie obsługi środowiska Blender. - przesunięcie obiektu, tworzenie wcześniej definiowanych kształtów, renderowanie - nic trudnego!

4. Rozwiązać wszystkie trzy zadania kwalifikacyjne z zamieszczonego tutorialu. No właśnie, jeśli ktoś już zna się na Blenderze, nie powinno sprawić mu to absolutnie żadnego problemu. Jeśli nie, tutorial pisałem właśnie pod kątem nauki elementarnej obsługi środowiska.

 

Kontakt

mailto: igor.nowicki_@_student.uw.edu.pl

 

2Koniecznym jest jednak, abyście znaleźli kogoś, kto taki komputer posiada - przed warsztatami. Nie widzę problemu w pracy grupowej albo na pożyczonym sprzęcie - ale na kartce papieru tych układów nie zaprogramujecie :)