Analiza retrosyntetyczna

Zadania kwalifikacyjne są tutaj.

Opis

Skrypt: https://drive.google.com/open?id=1LesdvUG0AVV59jMS4VGpyXuDcA02ipdx Na naszych warsztatach zamierzamy omówić podstawowe aspekty projektowania laboratoryjnych syntez organicznych, zarówno teoretyczne jak i praktyczne. Głęboka wiedza chemiczna nie jest absolutnie konieczna, choć mile widziana. Na warsztatach omówimy kilka ważnych zagadnień w chemii organicznej, przedstawimy różne ciekawe problemy syntetyczne. Zobrazujemy działanie najważniejszych reakcji, wpływ niektórych podstawników. Nie będziemy wymagać oczywiście uczenia się mnóstwa reakcji na pamięć, a jedynie zauważenia najistotniejszych cech reaktywności kilku grup związków. Na zajęcia planujemy przygotować przydatną ściągę: skrypt. Omówimy szczegóły tzw. retrosyntezy, a także retronów i syntonów, spróbujemy zastosować wyuczone umiejętności do prawdziwych problemów. (ze względu na złożoność i czasochłonność syntez za pewne nie przeprowadzimy reakcji w praktyce, ale jeżeli się uda, to próbujemy pokazać kilka rzeczy, nawet niekoniecznie w 100% związanych z zajęciami)

Zademonstrujemy też działanie kilku przydatnych programów takich jak MarvinSketch, ACDChemsketch i Avogadro.

Wymagania

Wymagane cechy i umiejętności, sprzęt:

  1. Znajomość chemii na poziomie gimnazjalnym i podstawy liceum, ale każdy wyższy jest bardzo mile widziany.
  2. Wiedza o istnieniu ładunków elektrycznych, elektronów, wiązań chemicznych, wiedza o działaniu wiązań aromatycznych, struktur rezonansowych sprawi, że będziemy wniebowzięci.
  3. Umiejętność logicznego myślenia, znajdowania i stosowania schematów.
  4. Podstawy nazewnictwa systematycznego (wystarczą głównie podstawy gimnazjalne) i niesystematycznego zwiazków chemicznych. Przydatne terminy nazewnictwa niesystematycznego zamieścimy w skrypcie.
  5. Działający komputer z zainstalowanymi programami MarvinSketch, ACDChemsketch i Avogadro (na darmowych licencjach edukacyjnych), może być jeden na parę, ewentualnie 3 osoby.
  6. Kartka i długopis. (Na kartce zajdzie każda reakcja :D)
  7. Chęć poszerzenia wiedzy z chemii.
  8. (Nawet o tym nie marzymy) Jeżeli jesteś w posiadaniu ciekawych związków, to możesz je zabrać ze sobą i nam pokazać, jeżeli będzie można zobaczyć ich jakąś ciekawą reakcje to tym lepiej.

Poziom warsztatów będzie dostosowany do odbiorców. Jeżeli boisz się, że nie znasz się wystarczająco na chemii to pamiętaj: większość umiejętności i wiedzy nabytych na zajęciach z rozszerzonej chemii w liceum nie będzie potrzebna albo omówiona na tych warsztatach.

Przydatne rzeczy

Polecić możemy chemię organiczną Claydena, a także inne podręczniki akademickie. Przejrzenie działów o chemii organicznej w podręcznikach licealnych też nie zaszkodzi. Wiele zagadnień zapewne omówimy na zajęciach, ale jeżeli zechcesz przejrzeć te książki przed warsztatami, tym lepiej dla Ciebie.