Game design

Karolina Sołtys - ksoltys@gmail.com

Disclaimer

Kilka słów wyjaśnienia/usprawiedliwienia:

  1. Wbrew temu, czego można by się spodziewać na tradycyjnie ścisłych WWW, to nie będą warsztaty ani z programowania gier komputerowych, ani z (matematycznej) teorii gier, tylko z nie do końca zdefiniowanej, humanistyczno-artystycznej dyscypliny zwanej game design. Są eksperymentem, który może nie wypalić - ale jeśli się uda, wyjdziecie z nich lepiej zapoznani z niezwykle szerokim spektrum mechanik/typów gier (mam w zanadrzu kilka rodzajów gier, o których być może nie słyszeli nawet najwięksi spośród Was growi wyjadacze ;) ) i ich zastosowań oraz gotowi (i mam nadzieję pełni entuzjazmu) do tworzenia własnych gier, co naprawdę jest w zasięgu ręki.
  2. Nie jestem w żadnej mierze profesjonalnym game designerem, ale zajmuję się tym hobbystycznie od dłuższego czasu, sporo się naczytałam i nauczyłam od ludzi, którzy się tym zajmują bardziej na serio, więc mam nadzieję, że będę miała coś ciekawego do przekazania.
  3. Zadania kwalifikacyjne na moje warsztaty nie będą się liczyły do puli 4 warsztatów, na które należy się zakwalifikować by pojechać na WWW.

Jeśli to wszystko Was nie zniechęca, czytajcie dalej.

Tematy

  1. Podstawy rzemiosła: model Mechanika-Dynamika-Estetyka, psychologia gier (flow, rodzaje potrzeb graczy), różne podejścia do tworzenia gier, playtestowanie. Aspekty techniczne amatorskiego tworzenia i wydawania gier planszowych, RPG i komputerowych.
  2. Gry jako sztuka: opowiadanie historii/przekazywanie emocji za pomocą mechaniki. Wolność wyboru gracza a spójność narracji - "story vs. storyworld", proceduralna narracja. Mechanika jako sztuka. Różnorodność tematyki i możliwych mechanik. Odbiór gier a odbiór mediów nie-interaktywnych.
  3. Niezależne gry RPG (indie RPG, story games, storytelling games): RPGi to nie tylko zabijanie orków, LARPy to nie tylko przebieranie się za wampiry, czyli świat niezależnych gier rpg. Gry bez Mistrza Gry (GM-less), wspólne tworzenie opowieści. Różnorodność skali, punktu widzenia (gry RPG bez "ról"), tematyki. Techniki improv, wykorzystanie jako źródło inspiracji pisarskiej, teatr a RPG. Immersja, bleed. Analiza używanych technik.
  4. Gry zmieniają świat (games for change): gry edukacyjne, gry terapeutyczne. Gamifikacja.

Sposób prowadzenia

Chcę, żeby warsztaty były w jak największym stopniu praktyczne i interaktywne. Każdego dnia bedzie króciutki wykład połączony z dłuższą dyskusją, zagramy też wspólnie w kilka gier wieloosobowych, z którymi być może nie mieliście jeszcze okazji się zetknąć - przewiduję jedną szybką rundę Fiasco, żeby zobaczyć, o co chodzi z tymi grami RPG bez Mistrza Gry, prawdopodobnie jakiś szybki nordycki LARP, grę parsely, game poem i być może jakieś niespodzianki. Większość czasu spróbujemy jednak spędzić tworząc własne gry - prowadząc grupowe burze mózgów i playtestując.

Aby optymalnie wykorzystać krótki czas warsztatów chciałabym zaangażować uczestników jeszcze przed WWW. Wkrótce powstanie blog warsztatów, na który regularnie będę wrzucać linki do gier wartych zagrania i tekstów wartych przeczytania i do pewnego stopnia na warsztatach będę zakładać znajomość tych materiałów - ale postaram się, żeby były to rzeczy krótkie i ciekawe.

Zadania kwalifikacyjne

Przypominam - kwalifikacja na te warsztaty nie liczy się do ogólnej kwalifikacji na WWW. Wasze odpowiedzi na poniższe pytania pomogą mi jednak dostosować warsztaty do Waszych oczekiwań, a Wam - mam nadzieję - wkręcić się w temat.

1. Napisz parę zdań o:

2. Wybierz grę, którą dobrze znasz, i zaproponuj jakiejś jej udoskonalenie przez modyfikację zasad. Przetestuj te zmiany i opisz je możliwie konkretnie. (Jeśli wybierasz grę, która już jest Twoim zdaniem doskonała, spróbuj pozmieniać w niej parę rzeczy i sprawdzić, czy jest nadal grywalna i jak zmieniły się wrażenia graczy). W ramach inspiracji: fairy chess pieces.


3. Stwórz (niewielką) grę, lub raczej jej opis na tyle dokładny, by:

Kilka uwag do ostatniego zadania.

W razie pytań/uwag/problemów zachęcam do kontaktu ze mną przez maila :)