Poleć w kosmos!

Prowadzący: Jan Marucha


Kategorie: fizyka inne

Opis

Także misje ratunkowe.Chciałeś zawsze polecieć na Księżyc, Marsa albo Tytana? Złapać swoją własną asteroidę i ją przekopać? Postawić flagę na Plutonie? Jeżeli tak, te warsztaty są dla Ciebie! U mnie zbudujesz rakietę, która wzniesie Cię do gwiazd. Postawisz pierwszą stopę pod innym niebem, niż nasze. Przywieziesz próbkę gruntu z najdalszych zakątków układu!

Warsztaty, które planuje zorganizować będą dotyczyć mechaniki lotów kosmicznych.

Podczas części teoretycznej warsztatów przedstawię podstawowe wielkości fizyczne dotyczące lotów kosmicznych, które należy uwzględnić projektując rakiety, omówię bardziej podstawowe i złożone manewry wykonywane podczas lotów kosmicznych, opowiem, czym jest okienko transferowe i jak sprawdzić, kiedy ono jest, oraz jak w praktyce korzystać z praw Keplera.

Część praktyczna będzie polegała na stworzeniu rakiety w grze Kerbal Space Program i wystrzeleniu jej, tak, aby dotarła w jakieś fajne miejsce. Wszystko będzie zależało od tego, jak radzą sobie uczestnicy, jednak uważam za konieczne dotarcie co najmniej do Dune'y (Marsa) i wylądowanie na jej księżycu. Co sprawniejsi mogą polecieć na Joola (Jowisza) i wybrać sobie jeden z jego księżyców.

Wymagania

  1. Rozwiązywanie równań liniowych i kwadratowych
  2. Znajomość praw dynamiki Newtona, najlepiej wszystkich trzech.
  3. Korzystanie z zasady zachowania pędu, momentu pędu oraz energii mechanicznej.
  4. Mile widziane podstawy rachunku różniczkowego i całkowego. Nie będzie tego dużo, ale lepiej, by wyprowadzenia które się będą pojawiały (a będzie co najmniej jedno) nie pojawiały się na zasadzie magii.

Przydatne rzeczy

  1. Komputer z systemem Microsoft Windows. Polecam wziąć też mysz z rolką (np. taką).
  2. Gra Kerbal Space Program (do kupienia tutaj). Do zadań kwalifikacyjnych wystarczy wersja demo. Wstrzymajcie się na razie z zakupem pełnej wersji - dam znać, czy będzie wymagane kupienie licencji przed warsztatami. Jeżeli już macie Kerbala, dajcie znać, wysyłając zadania kwalifikacyjne.
  3. Pakiet biurowy, zawierający arkusz kalkulacyjny. Do obliczeń. Polecam LibreOffice, ew. Microsoft Office, jeżeli nie macie pomysłu, co zrobić ze stosem pieniędzy leżącym pośrodku waszego pokoju.
  4. Jeżeli już macie Kerbal Space Program, to warto się zaopatrzyć w odpowiednie modyfikacje:
    1. Modyfikacja DMP umożliwiająca grę multiplayer w KSP. Jeszcze nie wiem, czy jest fajna, ale wydaje się być dobrym pomysłem.
    2. Zalecane: Modyfikacja Kerbal Engineer Redux - liczy dużo przydatnych rzeczy podczas konstrukcji rakiety i w czasie lotu.
    3. Zalecane: Modyfikacja Transfer Window Planner - bardzo dobra alternatywa przystawiania kątomierza do ekranu podczas szukania okienek transferowych