Czy statystyka ma sens?

Prowadzący: Michalina Pacholska


Zadania kwalifikacyjne:
Kategorie:
matematyka

Opis warsztatów 

Tu miał być obrazek

Są trzy rodzaje kłamstw: niewinne kłamstwa, bezczelne kłamstwa i statystyka. Ty i kot macie trzy statystycznie trzy nogi. Picie piwa powoduje zawieranie małżeństw a przewody elektryczne zbyt blisko domu powodują raka [citation needed]. Nie ma statystycznie znaczącego związku między szczepionkami a autyzmem. Które z powyższych zdań ma sens? A może któreś ma sens statystycznie? 

Niezależnie kim jesteś otaczają Cię dane i analizy statystyczne. Prawdziwe, nieprawdziwe? Jak to ocenić? Ja twierdzę, że potrzeby jest do tego przede wszystkim zdrowy rozsądek i odrobina dystansu do swojej intuicji.
A jak samemu analizować dane? Ja twierdzę, że wystarczy to samo (+ wiedza na poziomie zadań kwalifikacyjnych z tych warsztatów :P ). Czy w takim razie potrzebne są wszystkie nawarstwione od lat pojęcia? 

Na warsztatach chciałam was przeprowadzić przez statystykę w miarę bezpieczną i sensowną drogą. Chciałabym dać Wam intuicję wystarczającą do uczenia się dalej samemu, analizowania danych samemu oraz krytycznego czytania tekstów na ten temat ;) 

Co konkretnie zamierza być:

  1. koncepcja próby z populacji
  2. koncepcja hipotezy statystycznej 
  3. korelacja vs przyczynowość 
  4. przykład modelu matematycznego - regresja liniowa (być może nie tylko)
  5. metody testowania czy hipoteza/model ma sens 
    1. w tym: zdrowy rozsądek
  6. co to uczenie maszynowe (znowu pewnie na przykładzie regresji)
    1. złożoność obliczeniowa 
  7. Bayesowska vs klasyczna statystyka 

W trakcie warsztatów będziemy oczywiście robić zadania. W zależności od woli w narodzie mogą to być zadania do zrobienia na kartce lub do zrobienia na komputerze^^

Wymagania

Warsztaty są z matematyki, ale jak to ja zwykle zapraszam wszystkich, nie planuję używać bardzo skomplikowanych konceptów na warsztatach. Niemniej potrzebny będzie nam wspólny język, dlatego gorąco zachęcam do rozwiązania zadań kwalifikacyjnych ;) 

Wymagane umiejętności:

  1. Podstawy rachunku prawdopodobieństwa 
  2. Naprawdę podstawy rachunku różniczkowego 
  3. Naprawdę podstawy algebry liniowej 

Wszystkich powyższych postaram się nauczyć w zadaniach kwalifikacyjnych, a żeby się za zadania kwalifikacyjne zabrać, wystarczy szkolne prawdopodobieństwo ;)

Przydatne umiejętności: 

  1. Programowanie w dowolnym języku 
  2. Intuicja dotycząca złożoności obliczeniowej i błędów numerycznych 

Przydatne rzeczy

Warsztaty inspirowane są książką “Standard Deviations: Flawed Assumptions, Tortured Data and Other Ways to Lie with Statistics” (by Gary Smith). Ksiżka zawiera sporo fajnych konceptów, ale również bardzo dużo lania wody, więc czytać osobiście* nie polecam - za to polecam przyjść na moje warsztaty, będą wisienki ;)


* osobiście dotyczy czytania, nie polecania, polecanie jest z natury rzeczy osobiste  :P