Praktyczne projektowanie mechaniczne

Prowadzący: Maciej Bartylak


Kategorie: inne

 

Opis

Na zajęciach chciałbym przybliżyć zainteresowanym temat projektowania elementów i układów mechanicznych. Nacisk położę na wytwarzanie unikalnych, jednostkowych produktów w warunkach do których uczestnicy mają, lub mogą łatwo uzyskać dostęp - uczelni, własnego warsztatu czy hackerspace'u. Będę mówił o zagadnieniach praktycznych, przybliżających do fizycznego wytworzenia pożądanego elementu. Pominę większość aspektów teoretycznych, którymi się męczy studentów politechnik, a które nie są niezbędne do projektowania.

Umiejętności i wiedza wyniesione z zajęć powinny wystarczyć do samodzielnego projektowania mechaniki na własne potrzeby (aparatura badawcza, DIY, roboty, druk 3D, etc.) lub zaangażowania się w większe projekty techniczne już na studiach (drony, łaziki marsjańskie, pojazdy, etc.).

Przebieg warsztatu

Do projektowania wykorzystamy program Autodesk Inventor, który jest darmowy do zastosowań edukacyjnych i popularny w środowisku akademickim. Zajęcia te nie są natomiast stricte szkoleniem z obsługi oprogramowania. Naukę podstawowego, 'beztroskiego' modelowania pozostawiam Wam w ramach wykonania zadań wstępnych. Inventor ma od tego bardzo dobry samouczek. Dzięki temu będziemy mogli maksymalnie wykorzystać czas zajęć na zagadnienia praktyczne, do których dużo ciężej znaleźć dobre gotowe źródła.

Warsztat ma trzy zasadnicze części, które będą się wzajemnie przeplatać: wykład z podstawowych zagadnień technicznych (≈40%), porady praktyczne (≈40%) oraz wykorzystanie Inventora (≈20%). Materiał chciałbym jak najbardziej dopasować do Waszych potrzeb. Przy przesyłaniu zadań kwalifikacyjnych będziecie mogli wybrać które tematy chcielibyście żebym rozszerzył.

Postaram się zorganizować na WWW drukarkę 3D, żebyśmy byli w stanie chociaż część zdobytych umiejętności sprawdzić w praktyce, wytwarzając zaprojektowane elementy.

Wymagania

  • Komputer z zainstalowanym programem Autodesk Inventor. (W ostateczności jeden komputer na parę też starczy)
    • Na warsztatach będę korzystał z wersji 2019 w języku angielskim i taką też polecam zainstalować. Szczegółowe informacje nt. instalacji znajdują się w pliku z zadaniami kwalifikacyjnymi. 
    • Bardzo przydatna będzie myszka (obsługa Inventora na touchpadzie jest dość bolesna)
    • Inventor wymaga systemu Windows
  • Zrobienie Inventorowego samouczka lub posiadanie umiejętności obsługi innego programu CAD na podobnym poziomie:
    • Tworzenie brył (tutoriale Sketch + Part)
    • Tworzenie złożeń (tutorial Assembly)
    • Tworzenie rysunków technicznych (tutorial Drawing)
  • Nie jest wymagana wiedza techniczna (natomiast może być ona pomocna do lepszego zrozumienia temat)

Uwagi techniczne

  1. Podczas warsztatu i we wszystkich materiałach będę odwoływał się do Inventora, ale jeżeli znasz już jakiś inny pełnowymiarowy program CAD (np. Fusion 360 albo Solidworks) to możesz korzystać z niego. Przez pełnowymiarowy mam tu na myśli taki, który umożliwia pracę na złożeniach (assembly) oraz generowanie rysunków wykonawczych.
  2. Część z Was mogła mieć styczność z FreeCAD albo OpenSCAD. O ile w obu tych programach da się tworzyć bryły, złożenia i rysunki to jednak polecam nauczyć się Inventora, który jest zdecydowanie wygodniejszy, zwłaszcza przy większych projektach.

Przydatne rzeczy

  1. Kontakt do mnie: maciej.bartylak+www14@student.uw.edu.pl
  2. Po zrobieniu samouczka i zadań kwalifikacyjnych gorąco polecam popróbować sobie coś zamodelować, np. organizer na biurko albo wieszak na słuchawki