Podstawy topologii metrycznej
Prowadzący: Adam Gonstal
Wstęp:
Zajawka: (Luźno związane z zajęciami)
https://www.youtube.com/watch?v=AmgkSdhK4K8
Jednym z ciekawych działów matematyki jest topologia, my poznamy jej podstawy od najprostszej strony tzn. przez stworzenie abstrakcyjnego pojęcia odległości. Pewnie niektórzy was, kojarzą słowo “topologia” z gumowym odkształceniami. (Kulista krowa, [1] “Donat” [2] to kubek (*). ) itd. My nie będzie zajmować się takimi rzeczami w pełni (chociaż wspomnę o nich). Za to żeby zajmować się “kulistymi krowami” trzeba (warto) poznać tą wiedzę, którą ja przekaże na zajęciach.
Zaznaczam że warsztaty te w założeniu są skierowane dla ludzi, którzy mieli nie wielką lub zerową styczność z topologią. (patrz: wymagania)
Kontakt: ag9@onet.eu Prosiłbym o tytuły/tematy w formacie ,,[WWW15] Temat Imię Nazwisko", pomoże to przy sprawdzaniu prac.
Jak ktoś ma pytania co do warsztatów lub zadań kwalifikacyjnych, można pisać do mnie śmiało, tak samo z pytaniami natury ogólnej.
Czym będziemy się zajmować?
Najprościej jak potrafię:
Będziemy badać pewne abstrakcyjne własności zbiorów, przy pewnych odwzorowaniach na które mówi się “ciągłe”.
Ważne jest to natomiast, że fizyków i informatyków zrobimy podstawy pod zupełnie nowe narzędzie matematyczne (przy czy nie użyjemy go w praktyce, niestety życie nie jest aż proste). A dla matematyków otworzy się nowy świąt badań matematycznych itd.
Po drodze poznamy naprawdę ciekawych i rozwijanych abstrakcyjne myślenie zagadnień, które powodują “mindblowa”.
Meta-Celem tych warsztatów jest wyrobienie pewnego warsztatu (no pun intended) matematycznego, czyli pewnej swobody w abstrakcji pojęć.
A więc to co fajnego zrobimy?
1.Co Manhattan i Rzym ma wspólnego z mierzeniem odległości w matematyce?
2. Czy może istnieć “kwadratowa” kula?
3. Co tak naprawdę znaczą słowa “otwarty”, “domknięty” przedział?
3.1 Czy przedział [-3,5) jest domknięty czy może otwarty, jeżeli tak to, dlaczego? (odpowiedz nawet dla licealisty jest oczywista, ale nie do końca precyzyjna...)
3.2.Czy przedział [-niesk., +niesk.] jest otwarty lub domknięty?
3.3 A zbiór pusty?
4. Przejedziemy się po nieskończenie wymiarowej przestrzeni-zbadamy jakieś zbiory w niej.
5 Opowiem parę sucharów.
Wymagania:
-Pojęcie zbioru-jako pojęcie pierwotne. Dopełnienie zbioru.
-Kwantyfikatory mocny i słaby. Znajomość i umiejętność sprawnego się posługiwania nimi.
-Pojęcie faunkcji- definicja.
-Ciągłość funkcji- definicja.
-Ciągi- definicja (jako funkcja!)
-Granica ciągu-definicja
-Granica funkcji-definicja
-Dowód Nie wprost.
-Myślenie Abstrakcyjne
Warto znać: (Nie wymagam ich znajomości, jak już to będę tłumaczył tę pojęcia na miejscu)
-Obraz/Przeciw obraz funkcji.
-Przestrzeń.
-Słowa “Iniekcja/Suriekcja” mogą się pojawić. (To pierwsze to szkolna funkcja różnowartościowa.)
-Pełna matematyczna definicja odwzorowania ciągłego.
-Podstawowa znajomość teorii mnogości i jej aksjomatyki. (Aksjomatyka ZFC)
Wymagam głownie “zrozumienia”, stąd może ciut dziwne zadania kwalifikacyjne.
Materiały edukacyjne przed warsztatami:
(Mogą okazać się przydatne do robienia zadań kwalifikacyjnych/ i mają na celu też przygotowanie do samych warsztatów)
-Dowolny podręcznik od analizy, preferowane z dopiskiem, że jest “dla fizyków”
Sugerowany:
-Andrzej Sołtysiak “Analiza matematyczna Część I” (jest to mój ulubiony podręcznik od analizy)
Na początek:
http://rasokolowski.strony.wi.ps.pl/glowna_pliki/matdyskr2.pdf slajdy 2-3,5,7-8, 10
Resztę można przejrzeć jako dodatek.
http://www.fuw.edu.pl/~konieczn/faq_analiza_2016.html Wykład 3 z semestru 1 (ANALIZA I R- na dole). Wykład 1-2 można przeczytać, ale to jako bardziej dodatek.
Nie przejmuj się jak czegoś nie rozumiesz, jest duże prawdobowieństwo że ja też tego nie rozumiem : P.
Widziałem też parę fajnych artykułów w “delcie” 4/2019 na tematy które będziemy poruszać.
Materiały edukacyjne po warsztatach
(W żadnym stopniu nie wymagam ich znajomości, głownie ich celem jest pogłębienie wiedzy po warsztatach):
Główny skrypt:
Wykłady 4-8 (ANALIZA I R- na dole)
Też dowolny podręcznik od analizy... (NIE POLECAM MAURINA/RUDINA na pierwszy start)
Jak ktoś czuje potrzebę zagłębienia się w topologię jeszcze “bardziej” to dobrym startem jest “Klaus Jänich "Topologia".
-Istnieje nie zerowa szansa, że wrzucę po zajęciach swój skrypt/notatki ze zajęć.
(*) W matematyce Torus.
[1] https://www.google.com/search?q=topology+gif&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjsrMquweTgAhUww4sKHWGNDc8Q_AUIDigB&biw=1920&bih=937#imgrc=vbQY3mB_QfOF5M:
[2] https://www.google.com/search?q=topology+gif&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjsrMquweTgAhUww4sKHWGNDc8Q_AUIDigB&biw=1920&bih=937#imgrc=mTqpTu11wXUddM: